Obchody na venkově v souvislostech
Cílem případových studií bylo provázané zachycení obslužnosti obcí z pohledu provozovatelů obchodů i obyvatel. Zjištěné vnitřní souvislosti napomohou při návrzích řešení ke zlepšení obslužnosti. Pozornost byla věnována i dodavatelsko-odběratelským vztahům.
Pro zpracování případových studií byly zvoleny čtyři poměrně odlišné regiony, a to:
- Brněnsko (příměstský venkov s většími obcemi a množstvím supermarketů),
- Radnicko a Zbirožsko (území s menšími obcemi na hranicích krajů, ale s dobrou dopravní dostupností do Plzně),
- Hlinecko (území s poměrně významným lokálním centrem s nabídkou řady velkých obchodů)
- a Vranovsko (odlehlý region v pohraničí s plošným výskytem obchodů i ve velmi malých obcích se silným vlivem cestovního ruchu a chataření).
V regionech proběhly následující činnosti:
- Pozorování v obchodě a strukturovaný rozhovor s prodavačkou (vybavenost, sortiment, zákazníci…).
- Dotazníkové šetření obyvatel v obcích s obchodem a bez obchodu (náhodný výběr dosažitelných obyvatel).
- Rozhovory s místními producenty.
Porovnání zkoumaných regionů
Vranovsko |
Radnicko a Zbirožsko |
Brněnsko |
Hlinecko (bez Hlinska) |
|
Počet obcí |
22 |
34 |
48 |
21 |
Průměrná velikost obce |
226 |
355 |
1645 |
542 |
Počet obyvatel |
4979 |
12066 |
78941 |
11375 |
Respondenti (počet a níže podíl) |
98 |
165 |
982 |
139 |
kteří nakupují v obci několikrát týdně |
76 % |
69 % |
44 % |
57 % |
kteří nakupují pouze v obci |
32 % |
14 % |
20 % |
6 % |
kteří v obci nikdy nenakupují |
6 % |
5 % |
11 % |
14 % |
pro něž plní obchod i sociální funkci |
46 % |
40 % |
30 % |
44 % |
kteří nakupují potraviny i online |
4 % |
8 % |
22 % |
11 % |
Podíl respondentů na počtu obyvatel |
2,0 % |
1,4 % |
1,2 % |
1,2 % |